Di-džej Marko Nastić objavio je na svom Instagram profilu saopštenje u kojem je javno zatražio ostavku Dušana Kovačevića, osnivača EXIT festivala, i pozvao na vraćanje festivala studentima. U objavi je istakao da EXIT više ne predstavlja studentske vrednosti iz kojih je nastao i optužio organizatore za politizaciju festivala i neodgovornost prema mladima.
Razlozi bojkota EXIT-a
Marko Nastić, jedan od najpoznatijih srpskih di-džejeva, objasnio je da ove godine nije želeo da nastupi na festivalu, niti da učestvuje u snimanju dokumentarnog filma o EXIT-u. Kao glavni razlog naveo je neaktivnost organizatora u podršci studentima koji su učestvovali u blokadama univerziteta.
„Odbio sam da radim ovu godinu, kao i da učestvujem u filmu o EXIT festivalu. Glavni razlog je upravo Dušan Kovačević“, napisao je Nastić, dodajući da smatra kako je Kovačević preuzeo festival u svrhu lične promocije, umesto da očuva njegovu izvornu svrhu – promociju studentskog aktivizma.
Nastić je podsetio na studentske proteste iz 2000. godine, koji su bili ključni za nastanak EXIT festivala, i kritikovao organizatore zbog nedostatka podrške mladima tokom aktuelnih blokada i protesta u Srbiji. „Ako niste uzeli zastavu Exita i zaboli je u kampus i rekli ‘TU SMO’, onda to nije dovoljno!“, poručio je.
Poziv na odgovornost i povratak studentima
U objavi je Nastić optužio organizaciju festivala za ignorisanje ključnih društvenih pitanja i studenata. Takođe, podsetio je na događaje iz 2020. godine, kada EXIT nije javno reagovao na nasilje policije tokom protesta u Srbiji.
„Vraćanje EXIT festivala, kao kulturne baštine, studentima i gradu Novom Sadu je jedino ispravno rešenje“, napisao je. Prema njegovim rečima, EXIT je iskoristio mlade za politizaciju i sramnu samopromociju, što smatra neprihvatljivim.
Reakcije javnosti
Nastićeva objava izazvala je veliki broj reakcija na društvenim mrežama. Njegovi pratioci podržali su njegov stav, a mnogi su se pridružili pozivu na smenu Dušana Kovačevića i reformu EXIT festivala. U komentarima su se mogla videti poruke solidarnosti sa studentima, kao i kritike upućene na račun organizacije festivala.
Širi kontekst kritike EXIT festivala
EXIT festival, koji je nastao 2000. godine kao deo studentskog aktivizma u borbi za društvene promene, tokom godina je izrastao u globalni brend i jedan od najpoznatijih festivala u Evropi. Međutim, prema kritikama poput onih koje je izneo Nastić, festival se udaljio od svojih korena i izgubio veze sa vrednostima koje je nekada predstavljao.
Ostaje da se vidi kako će organizatori EXIT festivala odgovoriti na ove kritike i da li će se u budućnosti više fokusirati na podršku društvenim pitanjima, posebno onima koja pogađaju mlade.
