back to top
Dobrodošli na zvaničnu stranicu Radija Sloboda Kraljevo – 87.6 MHz

5 najčitanijih

Povezane objave

Maj the 4th be with you: Vodič kroz Star Wars univerzum

George Lucas je početkom 1970-ih osmislio Star Wars kao modernu mitološku avanturu inspirisanu starim pulp-SF serijalima i filmskim klasicima. Pre nego što je napisao Star Wars, Lucas je želeo da adaptira strip-serijal Flash Gordon, ali pošto nije uspeo da otkupi prava, odlučio je da kreira sopstvenu svemirsku sagu. U tome ga je vodila i teorija o ”putovanju junaka” Džozefa Kembela (Joseph Campbell) – Lucas je kasnije primetio da je zaplet njegove priče nesvesno pratio klasične mitološke motive koje je Kampbel opisao. U stvaranju sveta Ratova zvezda uticale su i japanske samurajske drame Akire Kurosave (npr. Skrivena tvrđava, čija struktura – dva obična lika koji vode priču – odjekuje kroz droide R2-D2 i C-3PO). Nakon nekoliko odbijenih ponuda, studio 20th Century Fox pristao je da finansira Lucasov rizični projekat, verujući u njega zahvaljujući podršci producenta Alana Lada Jr.

Maj the 4th be with you: Vodič kroz Star Wars univerzum - Radio Sloboda - Magazin - 2025 - 1113897
Izvor: StarWars.com

Prvi film, nazvan samo Star Wars (kasnije dodat podnaslov Epizoda IV: Nova nada), premijerno je prikazan 25. maja 1977. i postao momentalni fenomen pop kulture. Iako je pušten u samo 43 bioskopa, ostvario je 1,5 milion dolara prihoda prvog vikenda – nezapamćeno za to vreme. Za tri meseca zaradio je preko 100 miliona dolara i pretvorio posrnuli studio Fox u finansijski hit – vrednost akcija Foxa je utrostručena, a studio je beležio prihode od 1,2 miliona $ dnevno zahvaljujući Star Warsu. Do kraja prikazivanja (uz kasnije re-izdanje) film je globalno zaradio oko 775 miliona $ i osvojio 6 Oskara (uključujući za vizuelne efekte, muziku Džona Vilijamsa i montažu) od ukupno 10 nominacija. Kritika ga je hvalila zbog inovativnih efekata i upečatljive avanturističke priče, a publika je bila oduševljena – Star Wars je nadmašio čak i dotadašnjeg rekordera Ajkulu i postavio nove standarde letnjeg blokbastera. Ovaj neočekivani uspeh transformisao je Holivud: nakon Star Warsa studiji su se okrenuli spektaklima bogatim specijalnim efektima umesto intimnih drama, inaugurisana je era “letnjih franšiznih hitova”, a filmska trilogija kao koncept postala je komercijalni model. Star Wars je pokazao i vrednost filmskog merčandajzinga, jer su igračke i prateći proizvodi doneli ogromnu zaradu – čak veću od samih karata za film.

Lucas je kroz Star Wars spojio žanrove naučne fantastike, fantazije, vesterna i ratnog filma, stvarajući jedinstveni svemirski vestern sa vitezovima džedajima i zlikovcima Imperije. Time je publika svih uzrasta dobila novu “modernu bajku”. Prvi film je ostavio ogroman uticaj: likovi poput Lukea Skajvokera, Darta Vejdera, princeze Leje i Hana Sola postali su globalno prepoznatljivi, a fraze “Neka Sila bude s tobom” i zaplet (npr. Vejderovo otkriće da je Lukov otac) ušli su u opštu kulturu. Ratovi zvezda su tako započeli svoju sagu kao neizvesni projekat jedne vizije, da bi ubrzo prerasli u kulturnu prekretnicu koja i decenijama kasnije živi punim sjajem.

Usponi i padovi franšize kroz decenije

Planetarni uspeh originalnog Star Warsa osigurao je nastavke. Originalna trilogija (Epizode IV–VI) kompletirana je filmovima The Empire Strikes Back (Imperija uzvraća udarac, 1980) i Return of the Jedi (Povratak Džedaja, 1983). Ovi nastavci su takođe bili izuzetno uspešni – kritičari i fanovi naročito hvale Imperiju zbog zrelijeg tona i šokantnog obrta (Vejder: *„Ja sam tvoj otac“), što je postao jedan od najikoničnijih preokreta u istoriji filma. Originalna trilogija je generalno dočekana sa aklamacijama: pohvaljeni su revolucionarni vizuelni i zvučni efekti, muzika i nezaboravni likovi. Star Wars (1977) i Imperija (1980) se i danas ubrajaju među najbolje filmove svih vremena, dok je Povratak Džedaja iz 1983. takođe dobro primljen (iako ga neki smatraju slabijim od prva dva dela zbog blažeg tona). Do kraja 1980-ih, Star Wars je izrastao u globalni fenomen sa milijardama zarađenih dolara i armijom obožavalaca, ali je nakon 1983. usledio period zatišja za franšizu.

Maj the 4th be with you: Vodič kroz Star Wars univerzum - Radio Sloboda - Magazin - 2025 - download
Izvor: StarWars.com

Tokom kasnih 1980-ih i ranih 1990-ih, nije bilo novih filmova, ali su prošireni univerzum (Expanded Universe, danas poznat kao Legends) i dalje održavali sagu živom kroz stripove, knjige i igre. Prekretnica je bila roman Heir to the Empire (Naslednik Imperije) Timotija Zana iz 1991. – objavljivanje te knjige označilo je prekid “sušnog” perioda za Star Wars i obnovilo interesovanje publike. Roman je dospeo na #1 listu bestselera New York Times-a i zajedno sa nastavcima (Zora pobede i Poslednja naredba) prodao se u preko 15 miliona primeraka, otvarajući novu eru Star Wars priča van filmova. Zahvaljujući uspehu tih knjiga i stripova, izgrađen je čitav Prošireni univerzum događaja posle Povratka Džedaja, sa novim likovima poput velikog admirala Trona, Mare Džejd i drugih, što je održalo fandom aktivnim tokom ’90-ih.

Maj the 4th be with you: Vodič kroz Star Wars univerzum - Radio Sloboda - Magazin - 2025 - download 1
Izvor: StarWars.com

Lucas se početkom 1990-ih odlučio vratiti korenima priče i ispričati prethodne događaje: najavio je Prequel trilogiju – filmske prethodnike originala, fokusirane na uspon Darta Vejdera iz mladog Anakin Skajvokera. Epizoda I – Fantomska pretnja izašla je 1999, započevši Star Wars renesansu u digitalnom dobu. Premda je izazvala ogroman hajp i finansijski trijumf (zarada preko $1 milijarde), dočekana je sa pomešanim kritikama: pohvaljene su tehničke inovacije i akcione sekvence, ali su kritičari i stariji fanovi zamerali detinjast ton (lik Džar-Džar Binksa) i slabiji scenario. Epizoda II – Napad klonova (2002) nastavila je sa vizuelno impresivnim ali narativno klimavim pristupom, no Epizoda III – Osveta Sita (2005) popravila je utisak – ovaj mračni završetak prequel trilogije dobio je znatno bolje kritike od prva dva dela. Sve tri prequel epizode bile su ogromni bioskopski hitovi uprkos podeljenim reakcijama. Kasnije su ove epizode doživele i rehabilitaciju među publikom – mlađa generacija koja je uz njih odrasla gaji veliki sentiment prema prequel filmovima, a određeni aspekti (poput tragične priče o padu Džedaja i korupcije Republike) dobijaju priznanje i od kritike. Ipak, opšti je konsenzus da su prequeli kvalitativno neujednačeni, sa inovativnom upotrebom rane CGI tehnologije ali i nedostatkom magije originalne trilogije u očima mnogih fanova.

Maj the 4th be with you: Vodič kroz Star Wars univerzum - Radio Sloboda - Magazin - 2025 - 1118726
Izvor: CartonNetwork.com

Period između 2005. i 2012. ponovo je bio relativno tih za filmski deo franšize. Lucas je tada izjavljivao da je saga sa šest epizoda kompletna i da neće biti nastavaka. Ipak, Star Wars svet je nastavio da se širi kroz uspešnu animiranu seriju The Clone Wars (2008–2014), video-igre (Knights of the Old Republic, The Force Unleashed i dr.), romane i stripove. Prelomni trenutak desio se oktobra 2012. kada Lucas prodaje Lucasfilm kompaniji Disney za preko 4 milijarde dolara. Time započinje nova era franšize – Star Wars se vraća na velika vrata sa novim filmovima koje će Disney producirati.

Maj the 4th be with you: Vodič kroz Star Wars univerzum - Radio Sloboda - Magazin - 2025 - thumb 1920 653613
Izvor: Disney +

Sequel trilogija (nastavci originalne sage) započela je Epizodom VII – The Force Awakens (Buđenje Sile) krajem 2015. Ovaj film, režiran od Dž. Dž. Abramsa, bio je prva Star Wars epizoda nakon desetogodišnje pauze i doneo je ogroman komercijalni uspeh (preko $2 milijarde globalno) i generalno pozitivne ocene kritike. Publika je pohvalila povratak “starog duha” Ratova zvezda, nostalgično vraćanje originalnih junaka (Luka, Leje i Hana) i uvođenje novih likova (Rej, Fin, Kajlo Ren). Međutim, naredni nastavak – Epizoda VIII – The Last Jedi (Poslednji Džedaj, 2017, režija Rajan Džonson) – izazvao je velike podele u fandomu. Iako su kritičari dali visoke ocene za hrabro odstupanje od formule i neočekivane preokrete, deo dugogodišnjih fanova negodovao je zbog nekih kreativnih odluka (tonalnih promena, sudbina Lukea Skajvokera, humora itd.). Poslednji film trilogije, Epizoda IX – The Rise of Skywalker (Uspon Skajvokera, 2019), pokušao je da udovolji fanovima vraćanjem nostalgije, ali je naišao na mlak prijem – kritike su bile pomešane i zamerale su zbrzanost priče i nedoslednost prema prethodnom filmu. Finansijski, svi sequel filmovi su zaradili preko milijardu dolara, ali je očigledno da je entuzijazam publike opadao – Uspon Skajvokera zaradio je znatno manje od prethodna dva dela, signalizirajući zasićenje i razočaranje dela publike. Retrospektivno, kritičari konstatuju da je sequel trilogija delovala neplanirano i nedovoljno usklađeno, sa kolizijom vizija Abramsa i Džonsona što je rezultovalo nekonzistentnom pričom. Ova trilogija je zaključenjem sage Skajvokera podelila fandom: jedni su uživali u novim avanturama, dok su drugi smatrali da nastavci nisu dorasli nasleđu.

Maj the 4th be with you: Vodič kroz Star Wars univerzum - Radio Sloboda - Magazin - 2025 - 1115513
Izvor: Disney +

Pored glavnih epizoda, u Disney eri nastali su i spin-off filmovi pod nazivom A Star Wars Story. Rogue One (2016) ispričao je događaje neposredno pre Epizode IV i fokusirao se na krađu planova Zvezde Smrti. Film je doživeo veliki uspeh i pohvale za mračniji, ratni ton i sjajno uklapanje u kanon (scena pojave Dartha Vadera postala je antologijska). Solo (2018), film o mladosti Hana Sola, prošao je lošije – uprkos solidnim kritikama, finansijski je podbacio i postao prvi Star Wars film koji je zvanično označen kao flop (zaradio je jedva polovinu ogromnog budžeta). Neuspjeh Solo filma naterao je Disney da preispita strategiju, te su odložili planirane spin-offove i fokus prebacili na TV serije posle 2019.

Franšiza je, dakle, prošla kroz dinamične uspone i padove: od inovativne originalne trilogije koja je redefinisala kinematografiju, preko kontroverznih ali ipak voljenih prequel filmova, do mešovito primljenih Disney nastavaka koji su uprkos zaradi poljuljali jedinstvo fandoma. U svakom slučaju, Star Wars je tokom više od 45 godina ostao prisutan kao jedna od najmoćnijih medijskih saga – preživljavajući periode “mraka” uz pomoć odanih fanova i proširenog univerzuma, da bi se uvek iznova podizao u novim oblicima i pričama.

Filmografija – trilogije i spin-off filmovi

Star Wars filmovi se tradicionalno grupišu u trilogije koje prate ključne epohe priče, uz nekoliko samostalnih spin-off ostvarenja. U nastavku je pregled svih zvaničnih filmova sa kratkim opisom i značajem:

  • Originalna trilogija (Epizode IV–VI): Ovo su klasični filmovi koji su svetu predstavili Star Wars.

    1. Epizoda IV – Nova nada (1977) – Mlada heroina princeza Leja biva zarobljena od strane zle Galaktičke Imperije, ali droidi R2-D2 i C-3PO nose tajne planove za superoružje (Zvezdu Smrti) i dospevaju do farmuera Lukea Skajvokera. Luke se udružuje sa Jedi vitezom Obi-Van Kenobijem, krijumčarom Han Solom i Vukijem Čubakom kako bi spasili Leju i uništili Zvezdu Smrti. Značaj: Prvi film franšize, uvodi koncept Sile, Džedaja i galaktičkog rata dobra i zla; kultni status i revolucionarni efekti.

    2. Epizoda V – Imperija uzvraća udarac (1980) – Imperija pod vodstvom Darta Vejdera uzvraća udarac Pobunjenicima: Luke započinje obuku kod majstora Jode, dok Han i Leja beže od imperijalne potere. Film kulminira otkrivanjem da je Vejder zapravo Lukov otac. Značaj: Smatra se jednim od najboljih nastavaka u filmskoj istoriji – mračniji ton, karakterni razvoj i legendarni preokret učvrstili su Imperiju kao fanovski omiljen film.

    3. Epizoda VI – Povratak Džedaja (1983) – Završnica originalne sage: Luke se suočava sa Vejderom i imperatorom Palpatinom, dok Pobunjenici uz pomoć Itvokih (Ewoks) na Endoru pokušavaju da unište drugu Zvezdu Smrti. Vejder se iskupljuje žrtvujući se da uništi imperatora. Značaj: Zaokružuje putovanje junaka; nešto „lakši“ ton sa Itvokima, ali emotivan završetak priče o spasenju Anakina Skajvokera. Obeležio kraj prve Star Wars ere i postavio temelje za proširivanje univerzuma.

  • Prequel trilogija (Epizode I–III): Filmovi koji hronološki prethode originalnoj trilogiji, prate uspon i pad Anakina Skajvokera i pad Republike.

    1. Epizoda I – Fantomska pretnja (1999) – Upoznavanje mladog Anakina kao dečaka na Tatuinu i početak galaktičke krize: dva Jedi viteza (Kvai-Gon Džin i Obi-Van Kenobi) štite kraljicu Amidalu od invazije Trgovinske Federacije, dok se iza zavese pojavljuje sith pretnja Darth Maul. Značaj: Prvi Star Wars film posle 16 godina pauze – uveo je nove generacije u sagu i demonstrirao napredak CGI efekata (digitalni lik Džar-Džar Binks), iako je izazvao podeljene reakcije fanova.

    2. Epizoda II – Napad klonova (2002) – Deset godina kasnije, Anakin je padawan Obi-Vana; galaksija klizi u klonske ratove. Anakin i senator Amidala razvijaju romansu, dok Obi-Van otkriva tajnu vojsku klonova i zaverenički plan Dartha Sidiousa i grofa Dukua. Značaj: Prikazuje početak Klonskih ratova i Anakinove prve korake ka mračnoj strani. Poznat po spektakularnoj bici na Geonozisu i prvom prikazu Yode u borbi svetlosnim mačem.

    3. Epizoda III – Osveta Sita (2005) – Kraj Klonskih ratova i tragična transformacija: Palpatine se otkriva kao sith lord i okreće Anakina na tamnu stranu, dok Džedaji bivaju istrijebljeni (Naredba 66). Anakin postaje Darth Vader nakon dvoboja s Obi-Vanom. Značaj: Najmračniji film prequel ere, emotivno spaja priču sa Epizodom IV. Smatra se najjačim delom prequel trilogije, rehabilitujući serijal u očima kritike. Prikazuje rađanje blizanaca Lukea i Leje i uspon Imperije.

  • Sequel trilogija (Epizode VII–IX): Nastavak sage ~30 godina nakon Epizode VI, prati novu generaciju junaka i završnu borbu protiv mračne strane.

    1. Epizoda VII – Buđenje Sile (2015) – Nova pretnja se uzdiže u obliku Prvog reda, nasleđnika Imperije. Mladu otpadnicu Rej i bivšeg stormtrupera Fina sudbina spoji sa Han Solom u borbi protiv zlog Kajlo Rena (sina Hana i Leje). Film uvodi novu Zvezdu Smrti (Starkiller baza) koju Otpor uspe da uništi. Značaj: Ponovno pokretanje filmske serije pod Disneyjem. Hvaljen zbog nostalgije i novih likova, postavio je rekorde gledanosti. Kritike su istakle sličnost zapleta sa Epizodom IV, ali publika je generalno bila zadovoljna povratkom Star Warsa.

    2. Epizoda VIII – Poslednji Džedaj (2017) – Rej pronalazi Lukea Skajvokera koji je samonametnuto prognan i pokušava da ga vrati da pomogne Otporu. U međuvremenu, Prvi red proganja preostale snage Otpora. Film donosi neočekivane obrate (npr. ubistvo Vrhovnog vođe Snouka na polovini filma) i ideološke konflikte Lukea oko nasleđa Džedaja. Značaj: Najkontroverzniji Star Wars film – hrabro je raskinuo sa mnogim očekivanjima, što je podelilo fanove. Dobio je odlične ocene kritičara za režiju i rizike, ali je izazvao polarizaciju fandoma, otvorivši debatu o smeru franšize.

    3. Epizoda IX – Uspon Skajvokera (2019) – Završni obračun sa tamnom stranom: otkriva se da je imperator Palpatine preživeo i orkestrira poslednju pretnju sa ogromnom flotom. Rej saznaje za svoje poreklo i uz pomoć Kajla Rena (koji se iskupljuje) suočava Palpatina jednom zauvek. Značaj: Zaključak Saga o Skajvokeru posle 42 godine. Pokušao je da objedini niti svih trilogija, vraćajući kultnog negativca, ali uz cenu narativne zbrke. Primio je mešane recenzije – pohvale za spektakl i emotivne momente, kritike za nedostatak smelog pravca. Ipak, zaključuje višegeneracijsku priču i ostavlja otvoren kraj za budućnost novog reda džedaja pod vođstvom Rej.

  • Antologija / spin-off filmovi:

    • Rogue One: A Star Wars Story (2016) – Smešten neposredno pre događaja Epizode IV, prati grupu pobunjenika predvođenih Džin Erso u krađi planova Zvezde Smrti. Film ima ratni ton i prikazuje žrtvu celog tima kako bi planovi stigli do Leje. Značaj: Prvi samostalni Star Wars film izvan epizodne sage. Hvaljen zbog ozbiljnijeg pristupa i besprekornog uklapanja u kontinuitet (završava se scenom koja direktno uvodi Novu nadu). Uspešno demonstrirao da publika želi i priče van Skywalker fokusa.

    • Solo: A Star Wars Story (2018) – Priča o mladosti Hana Sola: kako je upoznao Čubaku, stekao Milenijumskog sokola i postao ozloglašeni krijumčar. Istražuje i njegov susret s Landom Kalrisijanom i Kiraom u podzemlju galaksije. Značaj: Pokušaj origin-story filma za voljenog lika. Međutim, doživeo je relativan neuspeh – zarada (~$393M) nije pokrila veliki budžet i marketing, te je Solo postao prvi Star Wars film koji je finansijski podbacio. Ovaj rezultat uticao je na Lucasfilm da obustavi planove za dalja A Star Wars Story ostvarenja i preispita pristup. Ipak, film je vremenom stekao naklonost dela fanova za zabavan heist-vesternaški ton i proširenje Hanove pozadine.

Napomena: Pored ovih bioskopskih filmova, postoji i animirani film Star Wars: The Clone Wars (2008) koji je poslužio kao uvod u istoimenu seriju, kao i dva TV filma o Itvokima iz 1980-ih, ali oni nisu deo glavne filmske postave franšize. Takođe, specijalno izdanje Star Wars Holiday Special (1978) ostalo je upamćeno iz pogrešnih razloga i zvanično se ne smatra kanonom.

Star Wars na televiziji: serije (animirane i igrane)

Maj the 4th be with you: Vodič kroz Star Wars univerzum - Radio Sloboda - Magazin - 2025 - milenijum falkon
Izvor: StarWars.com

Pored filmova, Star Wars univerzum se značajno proširio i kroz televizijske serije, uključujući animirane avanture i visokobudžetne igrane serije pod okriljem Disneyja. Mnoge od ovih serija postale su ključne za kanon i omiljene među fanovima, pružajući dublji uvid u likove i događaje galaksije. Ovde izdvajamo najvažnije:

  • Star Wars: The Clone Wars (Ratovi klonova, animirana serija, 2008–2014, 7. sezona završna 2020) – Smeštena između Epizode II i III, ova serija detaljno prikazuje Klonske ratove: podvige džedaja poput Anakin Skajvokera, Obi-Vana i nove padavanke Ahsoke Tano, kao i klonirane vojnike i negativce (Duku, Maul itd.). Značaj: Produbila je likove iz prequela (posebno Anakinovu psihologiju i odnos s Ahsokom) i ispravila neke narativne nedostatke filmova. Omiljena je među fanovima zbog mračnijih priča i razvoja junaka kroz više sezona. The Clone Wars je danas kanonski ključna – likovi i događaji iz serije prelili su se u buduće igrane projekte.

  • Star Wars Rebels (Pobunjenici, animirana serija, 2014–2018) – Prati grupu ranih pobunjenika (posada broda Ghost) otprilike 5–1 godinu pre Epizode IV. Glavni lik je mladi Ezra Bridžer, ose­tljiv na Silu, kog mentoruje preživeli Jedi Kanan Džarus. Serija prikazuje rađanje Saveza pobunjenika i susrete sa klasičnim likovima (Leia, Vader, Obi-Wan) i uvođenje novog glavnog zlikovca – velikog admirala Trona. Značaj: Poveznica između prequela i originala, pokazuje kako se otpor Imperiji organizovao. Uvela je Ahsoku Tano u period posle Purga (Jedi čišćenja) i time otvorila vrata njenim kasnijim pojavama. Završila se otvorenim krajem za Ezru i Trona, što je postalo osnova za buduće priče.

  • The Mandalorian (igrana serija, 2019–) – Prva igrana live-action serija u Star Wars univerzumu. Radnja se odvija ~5 godina nakon Epizode VI, prateći usamljenog mandalorijanskog lovca na ucene Dina Džarina koji neočekivano postaje zaštitnik tajanstvenog deteta iste vrste kao Yoda (čuveno “Bebi Joda” – pravim imenom Grogu). Značaj: Mandalorian je odmah postao globalni hit i kulturni fenomen – Grogu je postao ikona pop kulture i internet senzacija. Serija je pohvaljena za vraćanje Star Wars duha kroz vestern pristup i nostalgične elemente, što je zadovoljilo i stare i nove fanove. Takođe, uspostavila je Disney+ streaming platformu kao dom budućih SW projekata. The Mandalorian je revitalizovao franšizu posle divisivnih filmova i iznjedrio čitav niz spin-off serijala u tzv. “Mando eri”.

  • The Book of Boba Fett (igrana serija, 2021) – Spin-off Mandaloriana, prati legendarnog lovca na ucene Bobu Feta nakon događaja Epizode VI, kako preuzima podzemlje Tatooinea. Značaj: Zadovoljenje dugogodišnje želje fanova da vide više o Bobi Fetu. Serija je dobila mešovit prijem, ali je važna jer nastavlja Mandalorianovu priču u pojedinim epizodama (Dinu i Grogu) i proširuje kriminalni aspekt univerzuma.

  • Ahsoka (igrana serija, 2023) – Fokusira se na bivšu Jedi Ahsoku Tano u periodu posle pada Imperije. Priča prati Ahsoku i Sabin Vren u potrazi za Ezrom Bridžerom i povratkom admirala Trona iz nepoznate galaksije. Značaj: Praktično nastavak animiranih Rebelsa u live-action formi, spaja animirani i igrani kanon – pojava likova kao što su Ezra, Sabin, Hera, Tron u igranoj formi predstavlja ispunjenje želja fanova. Serija nastavlja glavnu Mando-era radnju i priprema teren za veliki filmski događaj (Tron kao pretnja Novoj Republici).

  • Andor (igrana serija, 2022) – Prequel filmu Rogue One, prati Kasijana Andora pet godina pre njegove herojske smrti, dok se od sitnog kriminalca polako razvija u posvećenog pobunjenika. Serija duboko uranja u politiku i špijunažu pod Imperijom, prikazujući rani otpor. Značaj: Andor je dobio izuzetne pohvale kritike kao možda najzreliji Star Wars prikaz – serija je hvaljena zbog vrhunskog scenarija, ozbiljnog tona i karakterne drame (nazvana “najboljim što je Star Wars ikad ponudio” u smislu pisanja). Iako nije imala enormnu gledanost kao Mandalorian (delom jer nema džedaje i Sile), Andor je podigao ugled franšize među skeptičnom publikom, pokazavši da Star Wars može biti i vrhunska politička drama. Planirana je druga sezona koja će direktno voditi u događaje Rogue One.

  • Obi-Wan Kenobi (igrana serija, 2022) – Smestena 10 godina posle Epizode III, prati Obi-Vana u izgnanstvu na Tatooinu koji kreće u misiju spasavanja mlade princeze Leje, dok ga proganja Darth Vader (Anakin) i Inkvizitori. Značaj: Donela je nazad kultne likove Obi-Vana (Juen Mekgregor) i Vejdera (Hejden Kristensen) posle dugo vremena, popunjavajući praznine u njihovoj priči. Fanovi su uživali u ponovnom susretu ovih likova, iako su kritike bile podeljene oko izvedbe priče.

  • Star Wars: The Bad Batch (animirana serija, 2021–) – Spin-off Clone Wars, prati elitnu ekipu otpadničkih klonova odmah nakon formiranja Imperije. Značaj: Prikazuje tranziciju iz Republike u Imperiju iz perspektive klonova, razvoj imperialnih stormtroopera i humanizuje “vojnike sa identičnim licima”.

  • Star Wars Resistance (animirana serija, 2018–2020) – Ciljana mlađoj publici, dešava se neposredno pre i paralelno sa Epizodama VII–VIII, prateći pilota Kazudu Ziona koji špijunira Prvi red. Značaj: Daje pozadinu formiranja Otpora generala Leje i delovanja Prvog reda pre filmova, ali ima manje ozbiljan ton.

  • Ostale serije: Visions (2021–; animirani antologijski kratki filmovi inspirisani anime stilom – nisu kanon, ali umetnički zanimljivi), Tales of the Jedi (2022; kratke animirane priče o Duku i Ahsoki), The Acolyte (mračni triler o Sitima ~100 godina pre Epizode I) i Skeleton Crew (avantura dece u galaksiji posle Ep.VI).

Televizijske serije su postale stub Star Wars sadržaja u post-2019 eri. Posebno Disney+ platforma omogućila je da se visokobudžetni serijali smele produkcije realizuju i odmah dopru do globalne publike. Ove serije produbile su kanon i povezale filmove u jedinstvenu pripovednu celinu (npr. Mandalorian, Ahsoka i Book of Boba Fett se međusobno prepliću). Za mnoge nove fanove, serije su bile ulaz u galaksiju jednako važan kao i filmovi. Animirane serije su, pak, odgojile čitavu generaciju mlađih ljubitelja i dokazale da animacija u Star Warsu može imati jednaku emocionalnu težinu.

Stripovi i knjige – Legends i novi kanon

Maj the 4th be with you: Vodič kroz Star Wars univerzum - Radio Sloboda - Magazin - 2025 - 1347358
Izvor: StarWars.com

Star Wars univerzum se decenijama razvijao i kroz hiljade stranica stripova i romana, koji su proširili priču daleko izvan granica filmova. Ovi materijali dele se na dve kategorije: staru kontinuiranost poznatu kao Star Wars Legends (svi stripovi/knjige pre 2014. sada su van službenog kanona), i savremeni Disney kanon (sve publikacije od 2014. naovamo koje su usklađene s novim filmovima i serijama).

U Legends eri (1977–2014), fanovi su dobili obilje sadržaja koji je produbljivao svet Ratova zvezda nakon originalne trilogije, ali i milenijumima pre nje. Ključni naslovi uključuju:

  • Thrawn trilogija (1991–93) – Romani Timotija Zana (Naslednik Imperije, Zora pobede, Poslednja naredba) koji se dešavaju ~5 godina posle Povratka Džedaja. Uveli su karizmatičnog imperijalnog taktika velikog admirala Trona i lik Maru Džejd, i prikazali nove pretnje Novoj Republici. Naslednik Imperije je bio ogroman uspeh (bestseler #1 NYT) i praktično je zaslužan za stvaranje organizovanog proširenog univerzuma Star Wars priča.

  • Dark Empire (1991–92) – Strip-serijal (Dark Horse Comics) koji je zamišljao povratak imperatora Palpatina putem kloniranja i privremeni prelazak Lukea na tamnu stranu. Mračna, visokog uloga priča koja je proširila koncepte Sile i postavila temelje za kasnije ideje (klonovi, “oživljavanje” Palpatina – nešto slično viđeno i u Ep.IX).

  • Knights of the Old Republic (Vitezovi Stare Republike) – Igra (BioWare, 2003) i prateći romani/stripovi smešteni čak 4.000 godina pre filmova. Uvela je ikonične likove kao što su Revan i Malik i istražila doba drevnih Džedaja i Sitova. KOTOR se smatra jednom od najboljih SW igara ikad i definisala je čitav Legends poduniverzum Stare Republike.

  • Novi džedajski red (New Jedi Order, romani 1999–2003) – Ambiciozna serija od 19 romana koja je pratila Lejinu, Hanovu i Lukovu generaciju oko 25-30 godina posle Ep.VI u ratu protiv vangalaktičke invazione rase Juzan Vong. Ova saga se istakla drastičnim događajima (smrt Chewbacce u prvoj knjizi šokirala je fanove) i pomerala SW u mračnije, kompleksnije narative.

  • Brojni drugi značajni Legends naslovi uključuju: Darth Bane trilogiju (istorija Sitova ~1000 godina BBY), serijale X-Wing (pilot Rogue Squadron avanture), Legacy of the Force (serija novela u kojima se Han i Lejin sin Jacen okreće tamnoj strani, slično kao Kasnije Kylo Ren koncept) i mnoge stripove (Dark Horse je izdao stotine brojeva – npr. serijal Star Wars: Legacy smešten 130 godina posle Ep.VI).

Do 2014. godine ovaj ogroman Expanded Universe postao je bogat, ali i komplikovan za uskladiti sa novim filmovima koje je Disney planirao. Stoga je Lucasfilm te godine odlučio da rebootuje kanon: sve stare priče označene su kao Legends (alternativna stvarnost), dok je za zvanični kanon ostao samo sadržaj filmova i serija (uključujući The Clone Wars animiranu seriju). Time je otvoren put novim pričama koje neće biti sputane prethodnim knjigama.

Maj the 4th be with you: Vodič kroz Star Wars univerzum - Radio Sloboda - Magazin - 2025 - 1345553
Izvor: StarWars.com

U Disney kanonu (2014–danas), objavljene su desetine novih romana i stripova koji popunjavaju rupe između filmova i uvode nove likove, uz strogu koordinaciju sa filmsko-televizijskim narativom. Neki od najvažnijih su:

  • Roman “Star Wars: Bloodline” (Klaudija Grej, 2016) – Priča o princezi Leji ~6 godina pre Ep.VII, koja otkriva da je kćerka Darta Vejdera (javnost saznavši to reaguje burno) i bavi se rađanjem pokreta Otpora nasuprot inertnom Novom Republickom senatu. Ovaj roman je ključan za razumevanje političke situacije pre Buđenja Sile.

  • Tron (Thrawn) trilogija (2017–2019) – Zanimljivo, Disney je pozvao originalnog autora Timotija Zana da reintrodukuje adm. Trona u novi kanon. Ova nova trilogija romana prati Tronov uspon u Imperiji (paralelno sa događajima Rebels serije) i uklapa lik u zvanični kontinuitet. Tron je preko Rebels i ovih romana postao kanonski deo priče i nastavlja da igra ulogu (videli smo ga kao glavnu pretnju u seriji Ahsoka 2023).

  • “Master & Apprentice” (Džonson, 2019) – Roman o mladom Obi-Vanu i njegovom učitelju Kvai-Gonu ~8 godina pre Ep.I; dodaje dubinu njihovom odnosu i proriče Kvai-Gonove slutnje o “Izabranom”.

  • “Lords of the Sith” (Kemp, 2015) – Vader i Palpatine se nađu nasukani zajedno posle zasede pobunjenika – interesantan uvid u odnos mračnog gospodara i učenika.

  • Marvel strip serijali (2015– ) – Nakon 2015. Marvel Comics (takođe u vlasništvu Disneyja) ponovo je preuzeo licencu za SW stripove i lansirao nekoliko trajnih serijala: Star Wars (glavna linija, prikazuje dogodovštine Lukea, Hana i Leje između Ep.IV i V, zatim i između V i VI), Darth Vader serijale (više run-ova smeštenih u razne periode – otkrivaju Vaderove lične misije, uvode nove likove poput dr. Afre), Doctor Aphra (avanture originalnog Marvel lika, arheološkinje Anti-heroja, u podzemlju galaksije) i mnoge mini-serije (npr. Shattered Empire, War of the Bounty Hunters crossover, itd.). Ovi stripovi su važni jer su kanonski i često pružaju spone među filmovima – npr. objašnjeno je kako je Skywalkerov stari svetlosni mač pronađen pre Ep.VII, što filmovi nisu eksplicitno pokazali.

  • Visoka Republika (The High Republic) – Veliki multimedijalni izdavački projekat pokrenut 2021. koji je smešten ~200 godina pre Ep.I, u zlatno doba galaksije kada je Republika na vrhuncu a Džedaji su brojni i moćni. U ovoj inicijativi učestvuje više autora kroz niz romana i stripova podeljenih u “faze”. Priče prate grupu novih džedajskih junaka (Avar Kriss, Keeve Trennis, itd.) i pretnju nihilista i Mračnih strana (likovi poput Marchion Ro). Značaj: High Republic je prvi veliki sadržaj u eri pre filmske sage, koji je ujedno potpuno kanonski. Kroz njega Lucasfilm istražuje novo vremensko poglavlje bez bojazni od sudara sa filmovima. Projekat je dobro primljen od fanova književnosti i širi se dalje (planirana je i Disney+ serija The Acolyte koja će biti smeštena pred kraj ere Visoke Republike).

Maj the 4th be with you: Vodič kroz Star Wars univerzum - Radio Sloboda - Magazin - 2025 - 1345263
Izvor: StarWars.com

Ukratko, stripovi i knjige su dali ogromnu širinu Star Wars univerzumu. Legends priče (iako više nisu kanon) ostaju voljene – mnogi likovi i ideje iz njih su toliko popularni da ih je Disney kanon reciklirao (npr. Tron, korusantska planeta-grad, Darth Bane koncept “Pravila dvojice” Sitova, itd.). Novi kanonski romani i stripovi, pak, služe da dopune filmove i serije, često ispunjavajući praznine za najposvećenije fanove. Za one koji žele dublje da zarone, književni Star Wars svet nudi saglasan i sveobuhvatan pogled na galaksiju – od drevnih vremena Džedaja do daleke budućnosti posle Skywalker sage.

Star Wars danas: Disney era, streaming i status franšize

Od kada je Disney preuzeo kormilo Lucasfilma 2012. godine, Star Wars je ušao u novu fazu – multi-platformsku eru, gde filmovi više nisu jedini (a ni glavni) nosioci priče. Nakon inicijalnog booma sequel filmova (2015–2019), Lucasfilm je pod Disneyjem napravio strateški zaokret ka streaming servisima i serijalizovanom pripovedanju na platformi Disney+.

Maj the 4th be with you: Vodič kroz Star Wars univerzum - Radio Sloboda - Magazin - 2025 - 1326273
Izvor: StarWars.com

Današnju Star Wars produkciju predvodi Ketlin Kenedi (predsednica Lucasfilma) uz tim kreativnih vetarana poput Dejva Filonija (Filoni, učenik Džordža Lukasa, radio na animacijama, a sada izvršni kreativni direktor Lucasfilma) i Džona Favroa. Oni su, kroz serije The Mandalorian i spin-off projekte, uspeli da obnove interesovanje publike posle kontroverzi sequel trilogije. Mandalorian (2019) je posebno postao kulturni fenomen i flagship sadržaj Disney+ platforme – njegov uspeh (serija je bila preko 100 puta popularnija od prosečne TV emisije u SAD nakon premijere) pokazao je Disneyju da fanovi žele kvalitetne serije smeštene u galaksiji daleko, daleko. To je otvorilo vrata čitavom nizu novih serija (navedenih gore), koje su sada okosnica Star Wars prisustva.

Na polju filmova, nakon Uspona Skajvokera (2019) usledila je duža pauza – Disney/Lucasfilm su pažljivo preispitivali pravac za sledeće filmske projekte, svjesni da je poverenje dela publike poljuljano. Trenutno (2025. godina) nema aktivnih Star Wars filmova u bioskopima, ali u pozadini su planirana nova ostvarenja o kojima se mnogo govori (detaljnije u sledećem poglavlju Budućnost).

Star Wars danas uživa neobičan status: i dalje je jedna od najprepoznatljivijih franšiza na planeti, sastavni deo popularne kulture, ali se i prilagođava savremenim trendovima potrošnje medija. Umesto tradicionalnog ritma “film svake 2-3 godine”, sada fanovi gotovo svake godine dobiju više meseci novog Star Wars sadržaja kroz serije na streamingu ili animirane projekte. Platforma Disney+ je postala glavni “dom” Star Warsa – od klasičnih filmova i serija do novih premijera. (Disney+ se proširio globalno, uključujući i zemlje regiona EMEA 2022. godine, pa je i domaća publika dobila zvaničan pristup Star Wars sadržajima putem ovog servisa.)

Maj the 4th be with you: Vodič kroz Star Wars univerzum - Radio Sloboda - Magazin - 2025 - 1358139
Izvor: StarWars.com

Treba napomenuti da Star Wars franšiza pod Disneyjem vodi računa o kanoničnosti: sve nove priče (bilo film, serija, strip ili igra) smatraju se jednako validnim delom kontinuirane priče, što je za fanove koji prate sve medije vrlo zadovoljavajuće. Lucasfilm Story Group koordinira reference i koheziju priča. Na primer, lik Ahsoke prešao je iz animacije u igrani film, roman lik Kobb Vanth iz knjiga pojavio se u seriji Mandalorian, itd. Ovakav objedinjeni pristup čini galaksiju osećajem celovitom.

Status u pop kulturi: Star Wars i dalje zauzima centralno mesto u pop kulturi. Likovi kao što su Luke, Vader, Yoda, R2-D2 su prepoznatljivi bukvalno svuda – od igračaka, reklama, do umetničkih dela. Star Wars Day (Dan Ratova zvezda, 4. maj – zbog engleske igre reči May the Fourth be with you) postao je globalno obeležavan praznik geek kulture. Disney je ulagao i u tematska iskustva: Galaxy’s Edge tematski parkovi u Diznilendu donose posetioce na planetu Batuu iz SW univerzuma, pružajući im imerzivni doživljaj vožnji Millennium Falcon-a i susreta sa likovima. (Postojao je i luksuzni role-play hotel “Galactic Starcruiser” koji je nudio dvodnevno iskustvo žive akcije na svemirskom brodu, iako je 2023. zatvoren zbog visokih troškova i nedovoljne popunjenosti – što pokazuje da ni Star Wars nije imun na komercijalne izazove).

U pogledu recepcije, Star Wars se danas suočava sa izazovom balansiranja nove publike i starih fanova. Disney je nastojao da uključi raznoliku publiku (npr. protagonistkinja žena – Rej, raznoliki likovi u serijama), što je uglavnom dobro prihvaćeno, ali je bilo i reakcija kod jednog dela fandoma otpornih na promene. Ipak, kako nove generacije stasavaju uz SW sadržaje (Mandalorian klincima danas znači koliko je originalnim fanovima značila Nova nada), franšiza nastavlja da raste sa vremenom.

Maj the 4th be with you: Vodič kroz Star Wars univerzum - Radio Sloboda - Magazin - 2025 - 582423
Izvor: StarWars.com

Na polju video-igara, Star Wars igre su ponovo u zamahu: Star Wars Jedi: Fallen Order (2019) i nastavak Jedi: Survivor (2023) – avanture džedaja Kal Kestisa tokom vladavine Imperije – oduševile su fanove i kritiku, pokazujući da i gaming publika želi kvalitetne SW priče. Najavljena je i velika open-world igra Star Wars: Outlaws (Ubisoft, planirana za kraj 2024) koja će igračima pružiti slobodu lutanja galaksijom kao plaćenik u doba između Epizode V i VI.

Lucasfilm i Disney danas pažljivo planiraju naredne korake. Serije poput Andor pokazuju da su spremni i na ozbiljnije, autorske pristupe unutar franšize, dok popularnost Mandaloriana potvrđuje da publika voli i klasični avanturizam. Star Wars brend ostaje jedan od najvrednijih u industriji zabave – do sada je Disney povratio ogromni deo svoje investicije od $4 milijarde kroz filmove, merchandising i parkove. Uprkos povremenim trzavicama, Ratovi zvezda su i dalje stub popularne kulture i značajan element Disneyjevog portfolija (uz Marvel i Pixar). Sa novim platformama pripovedanja i globalno dostupnim streamingom, Star Wars je danas prisutniji nego ikad, prilagođavajući se savremenim navikama publike i pripremajući teren za naredna uzbuđenja.

Budućnost Star Warsa – najavljeni projekti i proširenje univerzuma

Horizont Star Wars franšize u narednim godinama izgleda uzbudljivo, sa nizom planiranih filmova, serija i igara koje će proširiti galaktičku sagu. Iako je došlo do zastoja u filmskom segmentu nakon 2019, Lucasfilm je tokom proteklih par godina najavio nekoliko novih filmskih projekata i nastavio ubrzano sa TV produkcijom. Evo pregleda šta nas sve očekuje u budućnosti:

Novi filmovi: Na Star Wars Celebration 2023. objavljeno je čak tri nova filma u razvoju, svaki smešten u različito doba galaksije:

  • Jedan film će režirati Dejv Filoni, i to kao kulminaciju tzv. Mando ere. Radnja će se odvijati nakon Epizode VI, i poslužiće da objedini priče iz serija The Mandalorian, Ahsoka, The Book of Boba Fett i drugih, dovodeći do velikog sukoba sa admiralom Tronom i ostacima Imperije. Ovaj “event” film će zaokružiti narativ Novorepublikanske ere na epски način. (Napomena: uporedo, planiran je i zaseban film The Mandalorian & Grogu za maj 2026. pod rediteljskom palicom Džona Favroa, koji će izgleda biti paralelna bioskopska avantura Dina i Grogua, pre velike Filonijeve kulminacije.)

  • Drugi film, pod režijom Šarmeen Obaid-Činoj, odvešće priču daleko unapred, oko 15 godina posle Uspona Skajvokera. U njemu će se vratiti junakinja Rej (Dejzi Ridli) koja pokušava da ponovo uspostavi red džedaja i obnovi Jedi akademiju. Ovo će biti prvi filmski pogled na period posle Skywalker sage i način da se nastavi priča nove generacije, sa mogućim pojavljivanjem drugih sequel likova (pominje se da bi se Fin ili Poe mogli vratiti).

  • Treći najavljeni film vodi nas u daleku prošlost – reditelj Džejms Mangold radiće na filmu o prvim danima Džedaja, tzv. “Zora džedaja” (Dawn of the Jedi). Radnja bi bila smeštena oko 25.000 godina pre Epizode I, istražujući poreklo Sile i nastanak prvih korisnika Sile. Ovo je najambiciozniji iskorak u nepoznato, i mogao bi da stvori sasvim novi mitološki okvir pre starih Republika.

Pored ovih konkretnih projekata, u raznim fazama razvoja su i druge filmske ideje: Taika Vajtiti (Thor: Ragnarok) već duže radi na originalnom SW scenariju – očekuje se jedinstven, verovatno pomeren humoristički ton koji Taika donosi, ali detalji i datum nisu poznati. Rajan Džonson je davno najavljen za sopstvenu trilogiju (odvojenu od Skywalker sage), ali posle kontroverzi Ep.VIII taj projekat je neizvestan i praktično na pauzi. Patty Jenkins je imala najavljen film Rogue Squadron (trebalo je da se fokusira na pilote X-krila), ali taj projekat je odložen na neodređeno vreme. Nova vest krajem 2024. pomenula je i da je Simon Kinberg (producent i pisac, radio na Star Wars Rebels) dobio zeleno svetlo da razvija potpuno novu filmsku trilogiju Star Wars – navodno sa ciljem koherentne narativne celine koja će izvući pouke iz grešaka sequel trilogije. Tu je i projekat Šon Levija (Shawn Levy, poznat po Stranger Things i Deadpool 3) kome je poveren misteriozni Star Wars film – Levy je potvrdio da radi na scenariju zajedno sa piscem Džonatanom Tropperom, i glasine impliciraju da bi i ovaj film mogao uključiti Rey ili post-sequel period. Ukratko, Lucasfilm ima bogat portfolio filmskih planova, ali ih oprezno tempira. Najrealnije je da ćemo posle sedmogodišnje pauze Star Wars ponovo gledati u bioskopu 2026. godine (za kada je rezervisan termin, verovatno za Favroov Mandalorian & Grogu film, a moguće i Filonijev film ubrzo zatim).

Maj the 4th be with you: Vodič kroz Star Wars univerzum - Radio Sloboda - Magazin - 2025 - 1353795
Izvor: StarWars.com

Televizijske serije (nastavak): Na TV frontu, Star Wars nastavlja punom parom:

  • Andor – sezona 2: Završna sezona ove hvaljene serije je u snimanju i treba da prikladno poveže priču sa uvodom u Rogue One. Očekuje se 2024. ili početkom 2025. Fanovi iščekuju nastavak priče o Kasijanu i Mon Motmi.

  • The Acolyte: Igrana serija smeštena ~100 godina pre Epizode I, u kasnu Visoku Republiku. Opisuje se kao miks misterije i trilera, iz perspektive sitha učenice (glumi joj Lislj Song) koja istražuje mračne tajne infiltracije Sitova unutar Republike. Biće to prvi SW projekat fokusiran primarno na antagoniste.

  • Skeleton Crew: Igrana serija smeštena u doba Mandaloriana (oko 9 ABY), sa Džudom Louom u glavnoj ulozi. Fokusira se na grupu dece/mlađih likova izgubljenih u svemiru koji pokušavaju da se vrate kući, opisan kao pustolovina inspirisana Amblin filmovima iz 1980-ih (poput The Goonies).

  • The Mandalorian – sezona 4: Umesto četvrte sezone u klasičnom formatu, nedavne informacije sugerišu da će naredna priča o Dinu i Grogu biti prebačena na film (pomenuti Mandalorian & Grogu 2026), pa ostaje da se vidi da li će serija nastaviti posle toga. Favro je napisao scenario za 4. sezonu, ali možda će ga adaptirati u film.

  • Ahsoka – sezona 2: Još nije zvanično potvrđena, ali s obzirom na otvoren kraj prve sezone (sudbina Ezre na slobodi i pretnja Trona), verovatno će uslediti još epizoda ili će se zaključak odigrati u Filonijevom filmu. Fanovi bi svakako voleli nastavak pre filma.

  • Nove animirane serije: The Bad Batch je dobila narudžbinu za treću (verovatno finalnu) sezonu. Visions će verovatno imati i treću antologijsku sezonu anime kratkih filmova. Pominje se i mogućnost animirane serije Tales of the Jedi sezonе 2 (kratke priče o drugim džedajima).

Video-igre: Pored pomenute Star Wars: Outlaws (open-world akcione avanture o plaćenici Kej Vess, izlazi krajem 2024), fanovi očekuju i najavljeni remake kultne igre Knights of the Old Republic (objavljen 2021, ali razvoj je naišao na probleme i trenutno je na hold – budućnost neizvesna). Studio Respawn verovatno planira treći deo Jedi serijala (nakon uspeha Fallen Order i Survivor) koji bi zaključio priču Kala Kestisa, mada to nije zvanično potvrđeno. Tu su i stalna ažuriranja za onlajn igre – Star Wars: The Old Republic MMO i VR iskustva (Tales from Galaxy’s Edge).

Maj the 4th be with you: Vodič kroz Star Wars univerzum - Radio Sloboda - Magazin - 2025 - 1366777
Izvor: StarWars.com

Proširenja univerzuma: Star Wars će se nastaviti širiti i kroz druge medije. Visoka Republika knjige ulaze u svoju “fazu III” 2025. i nastaviće graditi tu eru. Novi stripovi (Marvel) prate period između Ep.V i VI (trenutno velika priča “Dark Droids” 2023) i nastaviće se sve do tačke Ep.VI, nakon čega se možda upuste i u period posle Ep.VI. Literarne najave uključuju romane fokusirane na originalne likove (npr. roman o Lando Kalrisijanu, ili nove priče o Rej posle Ep.IX u budućnosti kada se film pojavi). Takođe, animirani film Star Wars: Twilight of the Apprentice (nije službeno najavljen, ali fanovi spekulišu o mogućnosti animiranog filma koji bi prikazao vrhunac priče Ahsoke vs Vejdera na Malakoru, bazirano na Rebels epizodama – to je zasad samo želja fanova).

Disney i Lucasfilm takođe planiraju veliki događaj Star Wars Celebration Japan 2025 gde će verovatno biti otkriveno više detalja o svim ovim projektima. Već sada se zna da nas 2026. i 2027. čekaju datumi rezervisani za Star Wars filmove, što sugeriše da će se franšiza vratiti na velika vrata u bioskope sa možda dve avanture godišnje razmaka (moguće Filoni i Obaid-Činoj filmovi).

Maj the 4th be with you: Vodič kroz Star Wars univerzum - Radio Sloboda - Magazin - 2025 - 1132869
Izvor: StarWars.com

Ukupno gledano, budućnost Star Warsa izgleda raznovrsno: od najdrevnijih vremena džedaja do daleke budućnosti novog Jedi poretka, od visokobudžetnih filmova do inovativnih streaming serija, od konzolnih igara do VR doživljaja. Lucasfilm očito želi da istraži ceo vremenski spektar i različite žanrove unutar svog univerzuma – što obećava da će svaki fan, bilo stari ili novi, pronaći nešto uzbudljivo. Naravno, ključno će biti kako će ovi projekti biti realizovani i prihvaćeni: Disney je naučio da Star Wars publika može biti zahtevna i strastvena, pa se kvalitet priče i poštovanje nasleđa ističu kao glavni zadaci. Ali sudeći po trenutnom kursu – sa Filonijem kao kreativnim kormilarom i fokusom na kombinaciju nostalgije i novih ideja – predstojeća Star Wars decenija mogla bi biti izuzetno bogata i uzbudljiva za sve nas koji volimo “galaksiju daleko, daleko”.

Star Wars u bivšoj Jugoslaviji i Srbiji – prikazivanje i kultni status

Interesantno poglavlje istorije Ratova zvezda odnosi se i na naše prostore. Iako danas Star Wars ima kultni status i veliki fandom u Srbiji i regionu, put do domaće publike tokom prvih decenija nije bio tako neposredan kao na Zapadu.

Prvi susret Jugoslavije sa Star Warsom dogodio se sa malim zakašnjenjem. Originalni film iz 1977. stigao je u bioskope Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije tek sledeće, 1978. godine. Premijere su se dešavale u većim gradovima: zabeleženo je da je 18. avgusta 1978. održana prva projekcija Ratova zvezda u ljubljanskom kinu Šiška u Sloveniji, a ubrzo zatim film je prikazan i u Beogradu i drugim republikama. U to doba koristio se prevod naslova “Zvezdani ratovi” (što je doslovan prevod Star Wars; termin “Ratovi zvezda” postao je kasnije uobičajen). Publika je već pre dolaska filma bila načula za ovaj fenomen koji obara rekorde u svetu, što kroz filmsku štampu, što kroz glasine. I doista, Star Wars je i kod nas izazvao znatiželju – prikazivan je sa posebnim zvučnim efektima i po nešto višoj ceni ulaznice nego obično, s obzirom na dužinu filma i spektakl koji je nudio.

Maj the 4th be with you: Vodič kroz Star Wars univerzum - Radio Sloboda - Magazin - 2025 - 1364214
Izvor: StarWars.com

Jugoslovenski mediji su na zanimljiv način dočekali ovu “svemirsku operu”. U jednom osvrtu iz tog doba, film je opisan kao “svemirski vestern” prepun robota i vanzemaljaca, sa pozitivcima i negativcima kao u bajci. Čak su se šalili: ko bi rekao da će “onaj dvometarski majmun i robotski usisivač iz dečjeg vesterna postati najveće ikone pop kulture”! (Ovim živopisnim poređenjem aludirali su na Čubaku – visokog dlakavog Vukija koji je delovao poput ogromnog majmuna, i R2-D2 – malog droida koji je tadašnjoj publici ličio na pokretni usisivač). Uprkos blagoj skepsi ili duhovitosti u tonovima medija, film je privukao značajan broj gledalaca u Jugoslaviji, i ubrzo stekao kultni status među ljubiteljima naučne fantastike.

Do početka 1980-ih, naredni nastavci su takođe stigli: Imperija uzvraća udarac (1980) i Povratak Džedaja (1983) prikazivani su u jugoslovenskim bioskopima relativno ubrzo posle svetskih premijera. Plakati za te filmove su štampani na lokalnim jezicima (čak postoje verzije na slovenačkom, hrvatskom i srpsko-hrvatskom), i danas predstavljaju kolekcionarske raritete. Fanovi iz tog doba svedoče da su se za karte čekali redovi i da je Star Wars bio među prvim velikim holivudskim SF spektaklima koji su se probili iza “gvozdene zavese” popularnosti. Jugoslavija je, kao nesvrstana zemlja sa kulturnom otvorenošću ka Zapadu, bila plodno tle – publika je već volela vestern filmove i akciju, pa je Ratove zvezda doživela kao egzotični miks poznatog i novog.

Maj the 4th be with you: Vodič kroz Star Wars univerzum - Radio Sloboda - Magazin - 2025 - 226950
Izvor: StarWars.com

Domaća publika je vremenom rasla: do kasnih 1980-ih Star Wars je bio dobro poznat, iako ne nužno masovno dostupan van bioskopa. Fanovi su nabavljali VHS kopije (legalno ili piratski) kako bi ponovo gledali omiljene epizode, a pojavili su se i prvi prevodi stripova. Tadašnji strip-magazini (poput Politikin Zabavnik) su 1978. objavili delove Marvelovog stripa Star Wars, što je bio prvi put da se likovi Lukea i Vejdera pojave u domaćoj štampi. U kasnim 80-im, u Zagrebu i Beogradu su postojali aktivni SF klubovi koji su okupljali fanove Ratova zvezda (uz ostale fandom-e poput Star Treka).

Nakon raspada SFRJ 1991/92, u novonastalim državama interesovanje za Star Wars nije jenjavalo. Štaviše, Specijalna izdanja originalne trilogije 1997. (remasterizovane verzije prikazane globalno) bila su distribuirana i kod nas – posteri iz 1997. na srpskom i hrvatskom oglašavali su povratak Star Warsa u bioskope pred Epizodu I. Prequel trilogija (1999–2005) imala je normalne bioskopske distribucije u svim bivšim YU republikama, privukavši novu generaciju klinaca. U Srbiji je Fantomska pretnja premijerno prikazana leta 1999. (nakon političkih dešavanja te godine, film je poslužio kao beg u eskapizam za mnoge mlade). Napad klonova (2002) i Osveta Sita (2005) takođe su dobro posećeni.

U 21. veku, Star Wars fandom je i kod nas postao deo mejnstrim geek kulture. Organizuju se konvencije i događaji: npr. domaći fanovi obeležavaju 4. maj (Star Wars dan) okupljanjima; na festivalima fantastike poput Beokon često su Star Wars cosplayeri najbrojniji – od Džedaja, preko Stormtrupera do mandalorskih oklopa. Postoje lokalne fan organizacije: u Hrvatskoj “Star Wars Udruga” okuplja fanove, u Srbiji deluje nekoliko cosplay organizacija i klubova ljubitelja.

Što se dostupnosti sadržaja tiče, danas su Ratovi zvezda veoma dostupni: svi filmovi su izdavani na DVD/Blu-ray medijima uz titlove na našim jezicima, a pojavom streaming servisa situacija se dodatno popravila. Disney+ je od juna 2022. zvanično dostupan i u Srbiji i regionu, što znači da publika može legalno pratiti Mandaloriana, Andora i druge serije (premda bez lokalizovanog prevoda za sada). Pre toga, fanovi su pribegavali alternativama – od satelitskih kanala koji su emitovali neke animirane serije (npr. Cartoon Network je prikazivao Clone Wars s prevodom), do kupovine digitalnih kopija ili manje zvaničnih puteva informisanja (fan sajtovi, torrenti). Danas, sa globalnom mrežom, domaći fanovi dobijaju nove epizode gotovo istovremeno kad i ostatak sveta.

Maj the 4th be with you: Vodič kroz Star Wars univerzum - Radio Sloboda - Magazin - 2025 - 377754
Izvor: StarWars.com

Popularnost u Srbiji i ex-YU: Možda je najbolji pokazatelj to što su termini poput “Dart Vejder”, “svetlosna sablja” ili “Jedi” odomaćeni. Generacije odrasle 80-ih imale su svoje SW igračke (često donesene iz inostranstva ili kupljene na pijaci), 90-ih klinci su jurili LEGO setove i pravili papirne X-krilce, 2000-ih su igrali KOTOR i Battlefront na računarima, a današnja deca znaju za Baby Yodu i gledaju animirane Star Wars: Rebels sinhronizovane na hrvatski na TV. Dakle, Ratovi zvezda su postali međugeneracijski fenomen i kod nas.

Možda je zanimljivo spomenuti da je Jugoslavija indirektno ušla i u sam Star Wars univerzum kroz estetiku – npr. kreatori su za planetu Ferrix u seriji Andor crpeli inspiraciju iz brutalističke arhitekture bivše YU (čak je jedan fan snimio kratki film spajajući kadrove jugoslovenskih spomenika sa SW motivima). Ovo pokazuje kako se krug pop kulture zatvara: Star Wars je uticao na svet, ali i svet (uključujući naš region) vraća uticaje nazad u Star Wars.

Ukratko, od prvih projekcija kasnih 70-ih pa do današnjih Disney+ premijera, Star Wars je prešao put od noviteta za uski krug SF entuzijasta do mainstream zabave koju prate mase fanova u Srbiji, Hrvatskoj, Sloveniji i celoj regiji. Ratovi zvezda su se ugnjezdili u srca domaće publike i postali deo i naše popularne kulture – od nostalgičnih sećanja na bioskopske projekcije do savremenih online fan grupa koje diskutuju najnoviju epizodu Ahsoke.

Star Wars kao kulturni fenomen

Retko koja medijska franšiza je imala tako dubok i širok uticaj na globalnu pop kulturu, umetnost, pa čak i naučno-tehnološki progres kao što su to imali Ratovi zvezda. Od premijere 1977. do danas, Star Wars je prerastao iz filma u mitologiju modernog doba – referenciranu, parodiranu, proučavanu i slavljenu na bezbroj načina.

Maj the 4th be with you: Vodič kroz Star Wars univerzum - Radio Sloboda - Magazin - 2025 - 1381221
Izvor: StarWars.com

Uticaj na pop kulturu: Likovi i elementi iz Star Warsa postali su univerzalno prepoznatljivi simboli. Darth Vader je sinonim za arhinegativca (njegov pogled i čuveni zvuk disanja znaju i oni koji nikad nisu gledali film). Yodine mudre izreke i invertovana gramatika (“Mnogo toga još da naučiš, ti imaš”) citiraju se u svakodnevnom govoru. Izraz “May the Force be with you” (Neka Sila bude s tobom) ušao je u opšti jezik kao želja sreće ili uspeha, čak i van geek konteksta. Mnoge druge fraze – “I have a bad feeling about this” (Imam loš predosećaj), “It’s a trap!” – postale su deo pop-meme arsenala. Star Wars je inspisao bezbroj parodija: od skečeva (npr. Saturday Night Live), preko posveta u Simpsonovima, do celih parodijskih filmova poput Spaceballs Mela Brooksa. Postoje i zvanične parodije kao Robot Chicken: Star Wars i Family Guy specijali, što svedoči o tome koliko su filmovi proželi komičarsku sferu.

Umetnost i dizajn: Vizuelni stil Star Warsa (rad Ralpha McQuarrieja i drugih dizajnera) promenio je estetiku SF-a. Ikonični dizajni – npr. svetlosna sablja, X-wing i TIE lovci, kaciga Darth Vadera, uniforma stormtrupera – postali su trajne dizajnerske ikone. Mnogi umetnici su pronalazili inspiraciju u SW simbolici: od slika i skulptura do modne industrije (kolekcije inspirisane Jedi i Sith kostimima). Čak je i arhitektura dobila uticaj – prepoznatljivi futuristički oblici (poput gradsih panorama Korusanta ili brutalističkih pejzaža Imperije) pronalaze paralele u realnim građevinama (npr. spomenici iz SFRJ odlično su “glumili” SW scenografiju u fan produkciji). Muzički, čuvena tema Džona Vilijamsa i celokupna orkestarska partitura revitalizovali su interes za klasičnu filmsku muziku krajem 70-ih – danas su SW teme toliko poznate da se izvode na koncertima kao zasebna dela.

Maj the 4th be with you: Vodič kroz Star Wars univerzum - Radio Sloboda - Magazin - 2025 - 1338835
Izvor: StarWars.com

Uticaj na jezik: Osim fraza, Star Wars je dodao i reči u rečnik: termin “džedaj” koristi se metaforički za nekog ko je izuzetno vešt ili moralan u nekoj oblasti, dok “tamna strana” označava loš put ili iskušenje. Zanimljivo, u nekim popisima stanovništva širom sveta hiljade ljudi su se deklarisali da im je religija “Jedi” – nastao je čak i pokret zvani Džedajizam, parodijsko-duhovna zajednica inspirisana Jedi kodeksom. To pokazuje koliko je ideja o Džedajima i Sili odjeknula kao pseudo-duhovni koncept u realnom svetu.

Tehnologija i filmska industrija: Star Wars je možda najviše uticao na sam način snimanja filmova i tehnološki napredak u kinematografiji. Lucas je za potrebe svog filma osnovao kompaniju Industrial Light & Magic (ILM) koja je pomerila granice specijalnih efekata. Pionirski su korišćene tehnike motion-control kamere za modele svemirskih brodova, što je donelo do tada neviđene akcione sekvence. Pre Star Warsa, filmski efekti su stagnirali decenijama; posle njega, usledio je ogroman investicioni bum u efekte krajem 70-ih. ILM je kasnije razvio i rane CGI efekte (npr. vituelne slike vitkih brodova u Star Trek II i morfiranje u Willow), a upravo je Jurassic Park (koji je Lucas producirao) ubedio Lucasa da se CGI razvio dovoljno da može snimiti prequele. Lucasfilmova odeljenja su rodila još dve velike inovacije: THX zvučni standard (za visokokvalitetan bioskopski zvuk) i kompjutersku grafiku koja se odvojila u firmu Pixar (nastala iz Lucasfilm Computer Division pre nego što ju je kupio Steve Jobs). Mnoge današnje tehnike – od zelenog ekrana do digitalnog snimanja – Lucas je gurao (Epizoda II je bio jedan od prvih potpuno digitalno snimljenih filmova). U novije vreme, serija The Mandalorian je popularizovala upotrebu StageCraft/Volume tehnologije (LED video-zid pozadine renderovane u Unreal engine-u u realnom vremenu) za snimanje, što je revolucionarna metoda scenografije. Dakle, Star Wars nije samo proizvod tehnologije svog vremena, već i generator novih tehnologija.

Industrija zabave i franšizing: Pre Star Warsa nije bilo uobičajeno da film ima čitav niz pratećih proizvoda. Lucas je preduzimljivo zadržao prava na merčandajz i to se isplatilo višestruko – akcione figure Kenner kompanije preplavile su tržište kasnih 70-ih i pokrenule industriju filmskih igračaka kakvu danas poznajemo. Od tada, svaka velika franšiza prati Star Wars model u kom se glavni profit centri ne završavaju na bioskopskim blagajnama već se nastavljaju kroz prodaju igračaka, majica, video-igara, knjiga, parkova… Star Wars je jedan od prvih “transmedijskih” fenomena: priča se preliva preko medija i publika je prati u svim oblicima. Ovaj model su sledili gotovo svi – Marvel Cinematic Universe je praktično primenio Star Wars formulu na superherojsku sagu, Harry Potter je kreirao čarobnjački svet kroz 7 filmova i prateći sadržaj, itd.

Maj the 4th be with you: Vodič kroz Star Wars univerzum - Radio Sloboda - Magazin - 2025 - 653797
Izvor: StarWars.com

Inspiracija za buduće stvaraoce: Možda najveći kulturni uticaj Star Warsa ogleda se u tome što je inspirisao generacije filmskih stvaralaca, pisaca i umetnika. Reditelji poput Džejmsa Kamerona, Pitera Džeksona, Dž. Dž. Abramsa i mnogih drugih navode Star Wars kao ključan impuls koji ih je uveo u svet filma. Bez Star Warsa, ne bi bilo moderne epske fantastike u obimu kakvom je imamo. Filmske serijale poput Gospodara prstenova ili Matrix publika je prigrlila delom jer ih je Star Wars naučio da prate serijalizovane priče. Takođe, Star Wars je pokazao da SF žanr može privući masovnu publiku – otvorivši vrata blockbusterima poput E.T., Bliskih susreta, Terminatora i drugih u decenijama posle.

U sferi društva, koncept borbe protiv tiranije Imperije i vere u Silu imao je i svoju filozofsku privlačnost – Star Wars je promovisao univerzalne vrednosti (borba dobra i zla, iskupljenje, nada) na pristupačan, gotovo bajkovit način. Zbog toga je i uspeo da prevaziđe kulturne i generacijske barijere. Bilo da se radi o detetu iz 1980. koje maše drvenim štapom zamišljajući svetlosni mač, ili o naučniku koji je nazvao novootkrivenu vrstu mrava po Džedajima, Ratovi zvezda su utkani u našu svakodnevicu i kreativnu svest.

Fandom i nasleđe: generacije obožavalaca i geek kultura

Od premijere prvog filma, Star Wars nije samo niz priča na ekranu već i zajednica fanova širom sveta koja deli strast prema toj galaksiji. Fandom Ratova zvezda praktično je definisao koncept savremene geek kulture – masovne fan baze koje se organizuju, stvaraju sopstveni sadržaj i utiču na tok franšize.

Generacijski most: Retke su franšize koje aktivno prate i prenose roditelji na decu. Star Wars je svakako jedna od njih. Prva generacija klinaca kasnih 70-ih, opčinjena Lukom i Lejom, kada je odrasla – u kasnim 90-im – povela je svoju decu da gledaju prequel filmove. Danas ti klinci milenijalci (odgojeni na Anakinovoj priči) vode svoju decu (Gen Z i Alfa) kroz nove Disney filmove i serije. Tako imamo situaciju da tri generacije fanova dele istu ljubav, ali svaka ima svoj “ulaz” u fandom: deda se seća kako je gledao Vejdera na velikom platnu 1980, sin se seća uzbuđenja kada je vidio Dartha Maula 1999, a unuk je možda prvi put zavoleo Star Wars gledajući Mandaloriana ili crtaće LEGO Star Wars. Ova međugeneracijska komponenta fandoma je ogromna snaga – Star Wars je postao porodično nasleđe. Mnoge porodice zajedno gledaju maratone filmova, prave zajedničke cosplay kostime za konvencije, ili igraju Star Wars društvene igre.

Maj the 4th be with you: Vodič kroz Star Wars univerzum - Radio Sloboda - Magazin - 2025 - 1338905
Izvor: StarWars.com

Fan zajednica: Još 1977. započeo je fandom aktivnosti – fanovi su pisali pisma, fanzine (fanovski magazini) i stvarali fan klubove. Lucasfilm je to i podsticao kroz oficijelni Star Wars Fan Club i magazin Bantha Tracks u 70-ima. Danas, uz internet, fandom je globalno povezan: forumi (poput Jedi Council Forums na TheForce.net), Reddit zajednice, Facebook grupe, YouTube kanali posvećeni teorijama i recenzijama – nebrojeni su načini interakcije. Fanovi stvaraju fan-fiction (priče smeštene u SW univerzum), snimaju fan filmove (neki vrlo kvalitetni i zapaženi, npr. Troopers parodija ili ozbiljni fan filmovi o Vejderu na YouTube-u), komponuju fan muziku, izrađuju rekvizite i kostime.

Cosplay i kostimiranje: Star Wars fandom je uveliko doprineo popularizaciji cosplay kulture. Još 1978. na ranijim SF konvencijama pojavili su se fanovi u kostimima stormtrupera i Darta Vejdera. Danas postoji čitava legija – 501st Legion (tzv. Vaderova pest, osnovana 1997) međunarodni je fan klub koji broji hiljade članova koji izrađuju filmski verne kostime Imperije i okupljaju se za druženja i humanitarne događaje. Postoji i sestrinska Rebel Legion za kostime pobunjenika/džedaja, kao i Mandalorian Mercs za one inspirisane mandalorskim oklopima. Ovi organizovani cosplay klubovi nastupaju na premijerama, posećuju bolnice i čine fandom vidljivim i korisnim društvu. U Srbiji i okolnim zemljama takođe postoje članovi 501. legije – npr. “Serbian Outpost” se okuplja i učestvuje na događajima u punoj opremi stormtrupera, Bobafetova itd. Za mlade fanove, videti Darth Vadera “uživo” na konvenciji je nezaboravan doživljaj koji pružaju upravo ovi posvećeni fanovi kostimi.

Konvencije i događaji: Star Wars Celebration je zvanična konvencija posvećena Ratovima zvezda koju Lucasfilm organizuje od 1999. (prva je bila povodom Ep.I). Održava se periodično (svake 1-2 godine) i rotira gradove (Amerika, Evropa, a 2025. planirano u Japanu). To su masovni događaji gde se okupe desetine hiljada fanova, često kostimiranih, uz prisustvo glumaca, autora i ekskluzivnih najava novog sadržaja. Osim Celebration-a, na velikim opštim Comic-Con konvencijama Star Wars uvek zauzima posebno mesto (pune hale fanova prate panele, čekaju u redu za autograme Marka Hamila ili Ewana McGregora). U bivšoj Jugoslaviji, fanovi su deo šire SF/fantasy kon scena – npr. na SFeraKonu u Zagrebu ili Beokonu u Beogradu uvek ima Star Wars predavanja, kvizova, izložbi maketa i sl. Sve ovo pokazuje kako je fandom živ i aktivan, stvarajući osećaj zajedništva.

Uticaj fandoma na franšizu: Zanimljivo, Lucasfilm često osluškuje fan zajednicu. Primjer je lik Ahsoke Tano – kad se pojavila 2008. mnogi (stariji) fanovi su je odbacili, ali kroz godine fan baza ju je zavolela i njen povratak u seriji Rebels i igranoj formi direktno je odgovor na tu podršku. Slično, negativne reakcije fanova na određene izbore (kao kontroverze oko Epizode VIII) uticale su da Disney promeni kurs sa Epizodom IX i potencijalno uspori planove za brze nove filmove. Fanovi su takođe kroz kampanje uspeli da nateraju Lucasfilm da objavi neke sadržaje – npr. završetak The Clone Wars serije dogodio se 2020. nakon godina peticija (#SaveTheCloneWars kampanja). Dakle, fandom ima glas. Naravno, ima i toksičnih elemenata (kao u svakom velikom fandomu) – bilo je ružnih slučajeva onlajn uznemiravanja glumaca (npr. glumica Keli Mari Tran obrisala je društvene mreže zbog negativnih komentara “fanova” nakon Ep.VIII). Većina zajednice se ograđuje od takvih ispada i trudi se da održi pozitivnu, inkluzivnu atmosferu: Star Wars je za svakoga ko ga voli, bez obzira na godine, pol ili poreklo.

Maj the 4th be with you: Vodič kroz Star Wars univerzum - Radio Sloboda - Magazin - 2025 - 659972
Izvor: StarWars.com

Geek kultura mainstream: Ratovi zvezda su odigrali značajnu ulogu u normalizaciji tzv. “geek” hobija. Ono što je 1977. bilo možda smatrano za decu ili štrebere (skupljanje figurica, rasprave o fikcionalnim svemirima), danas je opšteprihvaćeno. Veliki deo zasluge ide i SW fandomu – oni su prvi masovno organizovani fanovi koji su pokazali ponos i strast javno. Danas nije neobično videti poslovnog čoveka koji na radnom stolu drži figuricu Yode, ili bake koje unucima kupuju SW majice jer i same znaju za Leju. Termin “geek” više nije pežorativ – postao je identitet na koji se ljudi ponose, a Star Wars je jedan od temelja tog identiteta. Popularni “meme” kaže: “Growing up is not about abandoning lightsabers, but about having money to buy a real replica lightsaber” – i u tome ima istine, jer fanovi često nastavljaju svoju pasiju u odraslom dobu (što su i učinili, što se vidi po skupim kolekcionarskim replikama koje kupuju).

Nasleđe i budući fanovi: Kako Star Wars nastavlja da živi kroz nove formate, fandom se konstantno obnavlja. Svaka nova serija ili film dovodi svež talas fanova. Na primer, The Mandalorian je privukao mnoge koji pre nisu bili ludi za SW, ali su zavoleli priču o Dinovom očinstvu prema Groguu. Sada ti fanovi unazad otkrivaju ranije filmove. Star Wars fandom je poput velikog šatora koji stalno prima nove članove i ispraća ih da šire dobar glas.

Suština je: Ratovi zvezda su više od filmova – to je globalna zajednica i kulturni pokret. Obožavaoci su srce te galaksije na Zemlji, održavaju je vitalnom. Bilo kroz slavlje na konvencijama, kreativnost fan arta ili viku oduševljenja u bioskopu kada se pojavi prepoznatljivi žuti uvodni tekst na zvezdanom polju, generacije fanova nastavljaju da hrane mit. Star Wars je inspirisao milione ljudi da sanjaju o nečemu većem, da se poistovete sa herojima i da veruju u moć zajedništva (jer, “Sila se nalazi u svima nama, povezuje sva živa bića”). Upravo ta zajednička Sila fan entuzijazma garantuje da će Ratovi zvezda nastaviti da žive još dugo i prenosiće se na generacije koje dolaze.

Dodatno: simbolika, inspiracije i manje poznate zanimljivosti

Maj the 4th be with you: Vodič kroz Star Wars univerzum - Radio Sloboda - Magazin - 2025 - 218079
Izvor: StarWars.com

Iza svemirske avanture koju vidimo na ekranu, Star Wars krije mnoštvo slojeva simbolike, referenci i uticaja iz raznih kultura i filozofija. Džordž Lukas je stvorio bogat svet spajajući različite izvore inspiracije – od religijskih koncepata do klasičnih filmskih žanrova. Evo nekih manje očiglednih, ali fascinantnih aspekata:

  • Filozofija Istoka i religija: Koncept Sile u Star Warsu ima paralele u mnogim duhovnim tradicijama. Najviše podseća na taoistički Tao ili japanski koncept Ki – sveprožimajuću energiju univerzuma. Jedi kodeks sa naglaskom na mir, strpljenje i nevezanost nosi elemente zen budizma i stoicizma. Sam termin “Jedi” navodno je inspirisan japanskom rečju Jidaigeki (istorijske samurajske drame), dok riječ “Sith” ima korene u sanskritu (“sidha” – možda slučajno, ali znači ostvarena osoba, iako su Lukasu verovatno ime zvučalo egzotično). Džedaji svoj hram imaju na planeti Ahch-To (u Ep.VIII) koja vizuelno liči na ranohrišćanske monaške zajednice (snimano na irskom ostrvu Skelig Majkl). Takođe, dualizam svetle i tamne strane Sile evocira manihejsku borbu dobra i zla, a sam lik Lukea koji se suočava sa sopstvenom tamom (pećina na Dagobi) podseća na budistički koncept savladavanja ega. Zanimljivo, Darth Vader na nemačkom znači “Dark Father” (mračni otac) – bilo slučajno ili ne, to ime nosi mitološku težinu Lukovog iskušenja sa očevom senkom.

  • Mitologija i klasična herojska putovanja: Lukas je otvoreno pratio šablon “monomita” Džozefa Kembela. Luke Skajvoker je prototip “izabranog junaka” koji kreće iz običnog sveta (farma na Tatuinu) na poziv (poruka Leje), prolazi obuku sa mentorom (Obi-Van, kasnije Yoda), suočava se sa iskušenjima (tamna pećina, Vaderova ponuda) i trijumfuje vraćajući ravnotežu (spasenje oca i pobeda nad Imperijom). Ovaj obrazac pratili su kasnije mnogi filmovi upravo inspirisani Star Warsom (npr. Matriks, Hari Poter itd. što su autori radili svesno). Mnogi likovi imaju mitološke arhetipove: Obi-Van je mudri starac (poput Gandalfa ili Merlina), Han Solo je nevoljni prvak (antiheroj sa zlatnim srcem), Leja je i princeza i ratnica (kombinuje arhetip dame u nevolji sa modernim akcijskim herojem). Čak je i struktura originalne trilogije slična mnogim bajkama i epovima: prvi deo uvodi junaka, drugi ga baca u najveće iskušenje/poraz (Imperija se završava sumorno, kao npr. drugo pevanje epske pesme), treći deo donosi razrešenje i slavlje.

  • Japanski samurajski filmovi: Lukas je bio veliki fan Akire Kurosave. Film Skrivena tvrđava (1958) direktno je inspirisao odnos između dvoje niskorangiranih likova i princeze – u tom filmu dva seljaka provode princezu kroz neprijateljsku teritoriju; Lukas je to pretočio u droid duo R2-D2 i C-3PO koji nose planove princeze Leje pobunjenicima. Mnoge scene borbi mačevima u Star Warsu snimane su stilom Kurosavinih samurajskih duela (npr. koreografija Obi-Van vs Vader u Ep.IV i Luke vs Vader u Ep.VI ima spor, osećajan ritam kao samurajski mačevi). Dizajn Džedaj odeće (dugi kimono ogrtači) i način na koji Vaderov oklop podseća na oklop samuraja sa kabuto šlemom – sve su to omaži japanskoj kulturi. Čak i ritual časti i discipline Jedi reda ima analogiju u kodeksu bušido (samurajskom kodeksu).

  • Vestern i američka kultura: Star Wars je često opisan kao vestern u svemiru. Lik Han Solo nosi pištolj (blaster) nisko na kuku i ponaša se kao kauboj odmetnik. Pojedine scene, poput kantine u Mos Eisleyu u Ep.IV, režirane su kao vestern saloon scena – junak ulazi, nastaje zatišje, svi sumnjičavo gledaju, zatim izbije tuča/pucnjava. Tatooine sa svojim pustošima i kriminalcima asocira na Divlji zapad. Muzika u scenama jurnjave speederima na Endoru (Ep.VI) ima prizvuk vestern galopa. Tako je Lucas vešto pomešao američki vestern mit u galaktički kontekst.

  • Inspiracije iz drugih filmova i istorije: Flash Gordon seriali iz 1930-ih dali su Star Warsu stil episodičnih avantura sa uvodnim crawl tekstom koji objašnjava prethodne događaje. Metropolis (1927) Fritza Langa poslužio je kao inspiracija za dizajn C-3PO (zlatni humanoidni robot nalik Languovom Maschinenmensch). Viziri i kacige Imperijalnih oficira podsećaju na nacističke uniforme iz Drugog svetskog rata – sama Imperija crpi vizuelnu simboliku totalitarnih režima (npr. skup u Ep.IV gde hiljade vojnika stoje u formaciji liči na snimke nacističkih parada). Pobunjenici pak nose ikonografiju saveznika (pilotke kacige su bele sa simbolima aludiraju na američke oznake). Čak i bitke u svemiru Luk je bazirao na dokumentarcima o vazdušnim borbama WW2 – dogfight X-Winga i TIE Fightera montiran je slično kao borbe lovaca i bombardera u starim ratnim filmovima.

Maj the 4th be with you: Vodič kroz Star Wars univerzum - Radio Sloboda - Magazin - 2025 - 719103
Izvor: StarWars.com
  • Manje poznate trivije: Puno je zanimljivosti u Star Wars svetu. Npr:

    • Glas Dartha Vadera daje glumac Džejms Erl Džouns, ali telo je igrao britanski bodibilder Dejv Prouz – njih dvojica se nikad nisu lično sreli na snimanju (Prouz nije znao da će njegov glas biti zamenjen u post-produkciji).

    • Lik Yode inspirisan je lukasovim zamislima o budističkim monasima – fizički ga je dizajnirao Skotlanđanin Stuart Freeborn, koji je delom modelovao Yodino lice po sopstvenom licu i Albertu Ajnštajnu (da mu da mudre oči).

    • Čuveni “Wilhelm scream” (stock zvučni efekat vriska) pojavljuje se u gotovo svakom Star Wars filmu – to je interni geg zvučnih dizajnera.

    • Replika “I am your father” iz Ep.V toliko je bila čuvana kao tajna da je lažan dijalog snimljen na setu (“Obi-Wan je ubio tvog oca”), a pravi je dodat u post-produkciji. Samo je par ljudi znalo pravi twist pre premijere.

    • U Return of the Jedi, car Palpatine se prvi put pojavio – zanimljivo, u Ep.V (1980) Palpatinea u hologramu glumi žena (Elaine Baker) sa nadsnimljenim očima šimpanze i glas Klajva Revila, dok ga tek u Ep.VI preuzima Ian McDiarmid kao stalni glumac.

    • Rasa Wookiee (Čubaka) i Ewoks su nastale jer je Lucas želeo u Ep.VI da prikaže planetu Wookieea, ali je shvatio da je Čubaka kao lik sofisticiran (pilotira, popravlja brod), pa je odlučio da izmisli primitivniju rasu – Ewoke – kao analoge Vijetkong gerilcima koji pobede tehnološki nadmoćnu silu (Imperiju) u šumi.

    • Planeta Mustafar (Ep.III lava svet) nastala je iz Lucasove ideje još ranih 70-ih: maštao je da se dvoboj Anakina i Obi-Vana odvija pored vulkana – tu ideju je decenijama čuvao dok tehnologija nije dozvolila da se prikaže.

    • Naziv robot R2-D2 potiče iz interne šale: tokom rada na filmu American Graffiti, Lucas je asistenta zamolio da mu doda “Reel 2, Dialog 2” (kolut 2, dijalog 2) i skraćeno rekao “R-2 D-2”, što mu se dopalo.

    • Zvukovi Star Wars su pravo čudo kreativnosti: zvuk svetlosne sablje je miks zujanja starog projektora i buke TV cijevi; zvuk Chewbaccinog rikanja kombinacija je snimaka medveda, morskih lavova i drugih životinja; TIE fighter zvuk je kreiran spajanjem slona koji trubi i šuma automobilskih guma na mokrom putu.

    • Postoji asteroid u našem Sunčevom sistemu nazvan po planeti Tatuin, a takođe i nekoliko vrsta insekata i dinosaurus Tronosaurus rex (šaljivo nazvan po Tronu, iako nepotvrđeno). Čak je i jezgro HTML boje “lightsaber blue” definisano u CSS 🙂.

Star Wars dakle obiluje takvim detaljima i pričama iza scene – što fandom rado istražuje u beskraj. Ove zanimljivosti samo produbljuju naše uvažavanje koliko je promišljen i kreativan rad uložen u svaki aspekt ove franšize.

Sve navedeno – od dubinskih filozofskih inspiracija, preko žanrovskih ukrštanja, do trivijalnih zabavnih činjenica – čini Star Wars fenomenom bogatim poput kakve enciklopedije mitova. To je verovatno i ključ njegove dugovečnosti: svako može pronaći nešto što ga fascinira. Bilo da pristupate Ratovima zvezda kao epskoj zabavi, modernom mitu, predmetu akademske analize ili jednostavno kao nostalgičnoj uspomeni, ovaj univerzum nastavlja da pruža novo značenje i radost svojim poklonicima.

Kako pratiti Star Wars hronološkim redosledom (preporučeni timeline)

Maj the 4th be with you: Vodič kroz Star Wars univerzum - Radio Sloboda - Magazin - 2025 - 671273
Izvor: StarWars.com

Star Wars priča se prostire preko milenijuma u svom fiktivnom univerzumu. Ako želite da doživite sagu hronološkim redom događaja (umesto redosledom snimanja), možete ispratiti sledeći preporučeni timeline koji obuhvata glavne filmove, serije, pa i neke igre i knjige radi kompletnijeg doživljaja. Ovakav pristup omogućava da pratite razvoj priče uzlazno od najranijih era ka kasnijim, što može dati novu perspektivu na poznate događaje. Evo kako najbolje kronološki iskusiti Star Wars:

1. Doba Republike i preklonovska era: (Opcionalno za napredne fanove)

  • Star Wars: Visoka Republika – serijal romana i stripova (kanon) smešten ~200 godina pre filmova. Nije obavezno za glavni narativ, ali pruža kontekst o procvatu Džedaja i Republici pre pada.

  • Igre Knights of the Old Republic I & II (Legends, ~4000 BBY) – ako vas zanima duboka prošlost Džedaja i Sitova, ove igre nude sjajne priče, ali nisu deo zvaničnog kanona.

2. Pad Republike i uspon Imperije (prequel era, 32–19 BBY):

  • Epizoda I – Fantomska pretnja – početak priče o Anakin Skywalkeru (32 BBY).

  • (Opcionalno: Animirana serija Tales of the Jedi (2022) – dve epizode prate mladu Ahsoku, tri epizode prate padana Dooku-a i nagoveštavaju njegov prelaz ka tamnoj strani, dešava se pre Ep.II.)

  • Epizoda II – Napad klonova – početak Klonskih ratova (22 BBY).

  • Animirana serija Star Wars: The Clone Wars (2008–2020) – događaji tokom Klonskih ratova (22–19 BBY). Preporučljivo: ova serija ogromno obogaćuje likove Anakina, Obi-Vana, Padme i uvodi Ahsoku Tano. Možete pogledati i The Clone Wars animirani film (2008) koji je uvod, a zatim ključne epizode/arkove serije (7 sezona).

  • Epizoda III – Osveta Sita – kraj Klonskih ratova, transformacija u Imperiju (19 BBY).

  • (Opcionalno: Igra Jedi: Fallen Order (2019) – avantura Džedaja Kala Kestisa ~5 godina nakon Ep.III (14 BBY), prikazuje život u prvim godinama Imperije i lov na preživele Džedaje od strane Inkvizitora.)

  • (Opcionalno: Serija The Bad Batch (2021–) – prati odmetnički klon tim odmah posle Ep.III, daje uvid u tranziciju sa klonova na stormtrupere i rane imperijalne eksperimente, dešava se ~19-18 BBY.)

  • (Opcionalno: Serija Obi-Wan Kenobi (2022) – smeštena 10 godina nakon Ep.III (9 BBY), prati Obi-Vana i mladu Leju te ponovni susret sa Vaderom. Dodaje emotivnu notu odnosu Obi-Van/Vejder pre Ep.IV.)

  • (Opcionalno: Igra Jedi: Survivor (2023) – nastavak priče Kala Kestisa (~9 BBY), dodatno širi sliku o Inkvizitorima i ranim pobunjeničkim aktivnostima.)

3. Era pobune protiv Imperije (originalna trilogija, 0 BBY – 4 ABY):

  • Serija Andor (2022) – preporučljivo pogledati pre Rogue One. Dešava se 5 BBY do 0 BBY, prikazuje razvoj Kasijana Andora i nastanak Pobunjeničkog saveza iz perspektive običnih ljudi. Ton je ozbiljan i vodi direktno u Rogue One.

  • Animirana serija Star Wars: Rebels (2014–2018) – dešava se ~5–0 BBY, prati grupu pobunjenika na periferiji. U uvodnim sezonama preklapa se sa Andorom tematski (formiranje pobune), kasnije uvodi Thrawna i ezoteričnije elemente Sile. Finale serije je neposredno pre Ep.IV.

  • Spin-off film Rogue One: A Star Wars Story – (0 BBY) direktni uvod u Novu nadu, krađa planova Zvezde Smrti. Završava se trenom pre početka Ep.IV, pa se može gledati odmah zatim.

  • Epizoda IV – Nova nada – (0 BBY/0 ABY) klasični početak Lukeove priče, uništenje prve Zvezde Smrti.

  • Epizoda V – Imperija uzvraća udarac – (3 ABY) dalji razvoj priče, vrhunac zapleta sa Vejderom i Lukom.

  • Epizoda VI – Povratak Džedaja – (4 ABY) poraz Imperije, iskupljenje Anakina. Ovo zatvara originalnu filmsku sagu.

  • (Opcionalno: Serija Star Wars: Resistance (2018–2020) – ovde ne pripada, već ide kasnije, pa je ostavite za sequel period.)

4. Posledice pada Imperije i Novi galaktički poredak (post-ROTJ era, 5–… ABY):

  • The Mandalorian – sezona 1 i 2 (2019–2020) – započinje oko 9 ABY (5 godina nakon Ep.VI). Pratimo Dina Džarina i Grogua kroz njihov susret i beg od raznih frakcija. U sezoni 2 videćete povratak Ahsoke Tano i Lukea Skajvokera (digit. mladi Luke) u finalu – što pruža most ka staroj sagi.

  • The Book of Boba Fett (2021) – događa se neposredno nakon Mando S2, s tim da epizode 5–7 praktično služe kao “Mandalorian sezona 2.5” (nastavak Din/Grogu priče). Gledajte celu seriju ili makar te ključne epizode pre Mandalorian sezone 3.

  • The Mandalorian – sezona 3 (2023) – nastavlja avanture Dina i Grogua, plus priču o Mandaloru. Događa se oko 11 ABY. Kraj S3 uspostavlja status quo za ovog junaka i najavljuje veće galaktičke pretnje (pominje se Thrawn).

  • Ahsoka (2023) – smeštena paralelno s/odmah posle Mando S3 (~11-12 ABY). Fokus na Ahsoku i likove iz Rebelsa (Sabin, Hera) koji traže Thrawna i Ezru. Završava se povratkom Thrawna u galaksiju što će voditi ka budućim filmovima. (Preporuka: ako niste gledali Rebels pre ovoga, barem se informišite o ključnim događajima Rebels finala da biste razumeli potragu za Ezrom.)

  • (Opcionalno: Možemo očekivati da će Skeleton Crew (verovatno ~post-11 ABY) i eventualni drugi spin-offovi doći u ovaj period – u budućnosti ih ubaciti u gledanje kad izađu.)

  • (Budući) Film o Mandalorian eri – kada izađe (očekuje se ~2026), ovaj film Filonija verovatno će biti kulminacija radnje Dina, Ahsoke, Lukea i ostalih protiv Thrawna. U timeline-u bi došao nakon svih ovih serija.

5. Uspon Prvog Reda i saga o Skajvokeru (sequel era, 34–35 ABY):

  • Star Wars: Resistance – (cca 33–34 ABY) animirana serija uvod u sequel filmove. Prva sezona dešava se neposredno pre Ep.VII, druga sezona se preklapa sa Ep.VII i VIII i vodi do pred Ep.IX. Fokus je na pilotu Kazudi i mladim likovima, ton je lakši, nije obavezna, ali pruža kontekst o tome kako Otpor prati porast pretnje Prvog Reda.

  • Epizoda VII – Buđenje sile (34 ABY) – uvod u novu generaciju junaka (Rej, Fin, Po) i pretnju Prvog Reda (Snouk, Kajlo Ren).

  • Epizoda VIII – Poslednji Džedaj (34 ABY) – nastavlja odmah posle Ep.VII, razvoja Rejine obuke kod Lukea i bitka Otpora na izmaku snaga.

  • Epizoda IX – Uspon Skajvokera (35 ABY) – finale saga Skywalker. Završava glavnu priču o porazu Palpatinea i Kajlo Renovom iskupljenju, ostavljajući galaksiju oslobođenu tiranije.

  • (Opcionalno: Budući sadržaji – npr. najavljeni film sa Rej (cca 50 ABY) – doći će ovde kada se pojavi, nastavljajući hronologiju dalje. Takođe neki budući romani ili serije bi mogle popuniti period 35–50 ABY.)

6. Epilog – budućnost Džedaja: (planirano)

  • Film sa Rej – (~50 ABY) jednom kada izađe, pratićemo Rej kako gradi novi Jedi poredak. Biće to novi početak posle Skajvoker sage, i eventualni prvi korak ka nekoj budućoj sagi.

Ovaj spisak pokriva glavni narativ. Naravno, postoji još mnogo sporednih priča (romani, stripovi) koje se mogu uklapati između ovih tačaka – npr. roman Catalyst smešten pre Rogue One, stripovi o Darth Vaderu iz različitih perioda (između Ep.III-IV i Ep.IV-V), itd. Za početak, fokusirajte se na filmove i serije, a zatim po želji proširite.

Savet za gledanje: Ako vam je ovo prvi put da gledate sve, neki preporučuju tzv. “Machete Order” (IV, V, zatim I, II, III kao flashback, pa VI) da bi se otkrivalo porodično drvo na dramatičniji način. A možete ići redom kako je gore. Možda ćete primetiti razlike u stilu i tehnologiji (jer su filmovi snimani u različitim dekadama), ali narativ će teći linearno.

Jedini potencijalni nedostatak gledanja hronološki je što spoilujete iznenađenje o Lukovom ocu unapred (jer Ep.III to otkriva). Ako nekoga ko nikad nije gledao uvodite, klasičan redosled (IV, V, VI pa I-III) bolje čuva taj twist. No, pretpostavljamo da čitalac već zna te kultne momente.

Maj the 4th be with you: Vodič kroz Star Wars univerzum - Radio Sloboda - Magazin - 2025 - 658383
Izvor: StarWars.com

Dostupnost: Srećom, danas je gotovo sav ovaj sadržaj dostupan na jednom mestu – Disney+. Svi filmovi, animirane i igrane serije su tamo (osim nekih starih Ewok filmova i Holiday Special koji nije nigde zvanično). U Srbiji i regionu, Disney+ je dostupan od 2022. – ako ga nemate, alternativno možete nabaviti Blu-ray/DVD za filmove ili potražiti digitalne kupovine. Animirane serije Clone Wars i Rebels ranije su bile na Netflixu, sada su takođe migrirane na Disney+. Treba napomenuti da mnogi fanovi prate i preko fan sajtova, wiki stranica (poput Wookieepedije) i YouTube sažetaka kako bi pohvatali detalje – to može pomoći ako nemate vremena za sve epizode animiranih serija (mogu se pronaći vodiči “ključne epizode Clone Warsa” i sl.).

Ako streaming servis nije opcija, u Srbiji su fizička izdanja filmova dostupna u prodavnicama medija, a televizije ponekad emituju filmove (posebno u vreme praznika ili oko 4. maja). U doba pre Disney+, fanovi su često posezali za internetom da prate serije poput Mandaloriana koje nisu bile dostupne zvanično – što svakako nije idealno, ali svedoči o želji da se ostane u toku. Danas, uz legalan pristup, preporuka je naravno koristiti zvanične kanale koliko je moguće.

Zaključno, praćenje Star Wars sage hronološki je bogato iskustvo – videćete kako se istorija galaksije odvija od drevnih Džedaja, preko pada Republike i doba Imperije, pa sve do novog jutra nade i dalje. Svaki događaj dobiće kronološki smisao: npr. razumjećete bolje zašto je galaxy u Epizodi IV takva kakva je jer ste videli prethodni pad u Ep.III, itd. Uživajte u putovanju kroz vreme i neka vas Sila prati na svakom koraku ovog maratona!

Popularno od autora

Popularno iz kategorije

Popularni članci